Passerbrickor


Nedan följer instruktioner.

Lås upp /öppna dörr

För passerbrickan mot porttelefonen - knapp 5. Systemet registrerar passerbrickan och låser upp /öppnar dörren. Vissa tider på dygnet, exempelvis kväll /natt måste PIN-koden anges efter att passerbrickan har visats.
Notera! Vid första passagen uppmanar läsaren till att ange en PIN-kod (ej vara 0000, 1111 osv).  Det är starkt rekommenderat att varje bricka har en unik kod.

Porttelefoni


Uppringning med namnlista

Använd pilarna för att bläddra mellan efternamn och klicka på knappen under telefonluren för att välja efternamnet. Använd därefter pilarna för att välja förnamn och klicka på knappen under luren för att ringa upp.


Uppringning med namntavla

Ange numret som står på namnlistan, till exempel B001. Porttelefonen ringer automatiskt upp personen på det nummer som angavs när medlemmen registrerade brickan.


Uppringning med telefonnummer

Ange B, följt av telefonnumret. Porttelefonen ringer automatiskt upp personen.

Öppna med svarstelefonen

När samtalet från porttelefonen (telefonnummer: 08-51160839) accepteras, kommer en rösts berätta att samtalet kommer från "port". Därefter kan personen vid porten identifiera sig. För att låsa upp dörren används knapp 5 på svarstelefonen.

Snabbguide:
Neka öppning Tryck ”0” och lägg på luren
Godkänn öppning Tryck ”5” och lägg på luren
Förläng samtalstiden Tryck ”9” när meddelandeton hörs, förlängs 2 minuter till.

Funktioner i läsaren


Byta Pin-kod

Tryck B och följ anvisningarna i läsaren.

Vanliga frågor och svar /FAQ

Passerbrickan fungerar ej (röd lampa lyser) - men den har fungerat tidigare. 
  • Man har angivit fel pin-kod alldeles för många gånger vid något läge, och därmed spärrat den. Kontakta styrelsen så kan vi låsa upp den igen, återkom också ifall ni vill nollställa pin-koden under samma anmälan. Det kan ta 1-3 arbetsdagar att låsa upp en spärrad bricka.
Det går inte att öppna dörren via mobiltelefonen när man blir uppringd.
  • Mobiltelefonen behöver startas om, gör en "reboot/omstart" och försök igen (har noterats på iPhones).
Man kan ej ringa upp mig /mitt namn syns inte och jag bor i port 33-31 samt 21-19.
  • Notera att låssystemet vid dessa portar som ligger precis under valven är exakt likadant utformade som de längst gatan, men de saknar uppringningsfunktion. Lösningen är att besökarna får ringa upp er via dörren som ligger ut mot sidogatorna istället.
Det tutat upptaget när man ringer upp mig från porttelefonen men ingen signal kommer fram.
  • Kontakta styrelsen för att bekräfta att vi har rätt telefonnummer inlagt i systemet.
Man kan inte ringa upp någon alls, ingen signal kommer fram.
  • Kontakta styrelsen för en eventuell felsökning på IP-telefonin.
Vad händer om vi råkar ut för ett strömavbrott, hur kommer jag in då?
  • Systemet har en batteribackup som "kickar in" för vidare drift, vid ett ev kort/långvarigt strömavbrott. I övrigt kan man alltid maila styrelsen.
Vi är nyinflyttade och har bara fått 1 passerbricka från säljarna.
  • Kontakta säljarna och be att få tillbaka alla passerbrickor, kontakta även styrelsen omgående. Varenda boende har fått 4 brickor, plus ev extra. Nyinflyttade behöver också få sina namn korrigerade för respektive bricka, samt konfigurering av respektive telefonnummer.
Vi är 5 i vårt hushåll, och 4 passerbrickor räcker inte till. Kan man beställa en extra bricka?
Man kan beställa extra passerbrickor om man kontaktar styrelsen, varje bricka kostar 300 kr i dagsläget (21 Oct 2022). Med reservation för ev prisjusteringar. 
 
Vi ska sälja vårt bostadsrätt, vad gäller då?
  • Alla (4) passerbrickor ska överlämnas vid utflyttning till de nya ägarna. Har ni haft extra brickor så ska de överlämnas till styrelsen.

OBS!

Har du tappat bort din bricka, eller ändrat mobilnummer etc kontakta styrelsen omgående - styrelsen@mittenbacken.se