Internet inom BRF Mittenbäcken


På BRF Mittenbäcken så förekommer det internet från flera olika leverantörer, nedan beskrivs de olika alternativen samt deras (som vi ser det) för och nackdelar.

Boende har möjlighet att få tillgång till Nya Tele2  (f.d. ComHem fram till 2021), Open Infra (där man kan abonnera på flera olika leverantörer inkl Telia, Tele2, Comviq, Bredband 2 m.fl) samt Telenor (f.d. Bredbandsbolaget fram till 2018 - samt innan dess Tele2).

Det är viktigt att poängtera att Open Infra samt Telenor ansluts via samma uttag (omkoppling till respektive leverantör sker enbart vid switcharna i låsta utrymmen),
medans Tele2 (f.d. ComHem) har ett eget uttag (nära TV antennen - det som en gång i tiden kallades tre hål i väggen).

Open Infra ansvarar fram till sina fiberswitchar, och som slutkund är det respektive tjänsteleverantör du ska vända dig till för felsökning (inte Open Infra), ex Bredband 2, Telia etc.
Styrelsen ansvarar inte för någon internettjänst eller för uttagen i lägenheterna. Vid en eventuell felsökning och/eller påkoppling så ska styrelsen tillhandahålla åtkomst till de låsta utrymmen där switcharna befinner sig från respektive leverantörer.

Allt, vad som numera är Telenor utrustning, är i praktiken märkt Tele2 (då det var Tele2 som under 2010 installerade det initiala nätet och uttagen).
Nästan alla lägenheter har ett Telenor uttag i hallen (märkt Tele2), antingen ovanför ytterdörr eller bredvid analogt telefonuttag, detta uttag är draget från lägenheten till en Telenor patch panel i fastigheten och sedan till deras switch och vidare in till fiber.
Värt att nämna är att ett fåtal boende valde att under 2010/2011 inte koppla på sig (när dåvarande Tele2 erbjöd gratis kabeldragning och patchning) så ett fåtal lägenheterna saknar uttag.
Vill man som nyinflyttad (i någon av dessa lägenheter) bli påkopplad till fiber via antingen Open Infra eller Telenor så får man i så fall bekosta kabeldragning, patching samt uttag själv.
Tyvärr så har inte BRF Mittenbäcken något register över vilka lägenheter som saknar uttag, utan det får man fråga eventuella säljare.

Alla lägenheter har ett Tele2 (f.d. ComHem) uttag, nära TV uttaget.

Bilden nedan visualiserar hur switcharna ser ut (och är ämnat att hjälpa installatörer vid en eventuell felsökning eller påkoppling).
Om en kund som tidigare varit ansluten till Telenor's switch (f.d. Tele2) vill byta till Open Infra så behöver man flytta patchkabeln från den blåa (Tele2 märkta skåpet) till den övre svarta skåpet (där Open Infra switchen finns). Det behövs dock en ny patchkabel, på ca: 1.5m, då nuvarande är för kort.
Alla uttag i lägenheterna är märkta, det finns också beskrivning i varje låst utrymme vilket uttag i vilken lägenhet som är kopplat till vilken switchport för enkel felsökning av installatör.

Eftersom alla nätverksportar är märkta, switchportar "mjukvarulåsta" samt skåp låsta så kan arbetet bara utföras av behörig tekniker,
styrelsen saknar nycklar till dessa skåp och har inget ansvar för tekniken eller kabeldragningen.

Samma sak gäller om en boende vill ha Telenor men tidigare har man haft någon tjänsteleverantör från OpenInfra,
då måste en omkoppling ske från patchpanelen i det svarta skåpet till switchen i det blå skåpet.
Datum:  2023-09-19

Huvudleverantörer

Tele2 (fd ComHem)

Denna tjänst kan normalt aktiveras inom några minuter från att man skrivit upp sig på ett abonnemang (om man redan har Kabel-TV och därmed ett "modem" från leverantören).
Uttaget finns normalt i vardagsrummet, bredvid det traditionella antennuttag (se bild ovan).

Har man däremot inget existerade avtal med Nya Tele2 (f.d. ComHem) så saknar man också deras router, och då tar det några dagar att koppla in tjänsten (beroende på leveranstid av bredbandsrouter).

Open Infra (Telenoruttag)

Denna tjänst kan ta några veckor att koppla in
(om föregående boende inte haft Open Infra tidigare). Om den tidigare boenden har haft OpenInfra och man själv har en egen bredbandsrouter, så kan oftast tjänsten aktiveras inom några arbetsdagar alt timmar. 
För att få fiberanslutning krävs ett avtal med en av tjänsteleverantörerna på marknadsplatsen.
Påkopplingen sker via egen eller tillhandahållen bredbandsrouter.

Uttaget finns i hallen (oftast sittandes nära telefonuttaget eller ovanför ytterdörren). Saknas uttag så är det ny kabeldragning som gäller, på egen bekostnad. 

https://openinfra.com/fiber/marknadsplats/

Telenor (fd Tele2)

Denna tjänst tar normalt några dagar att koppla in, allt man behöver är ett avtal med Telenor samt deras bredbandsrouter (tar några dagar att få hemskickad).
Nästan alla lägenheter har sedan tidigare fått Telenor (f.d. Tele2) indraget och nästan alla har därför (utöver de som bytt till OpenInfra) en påkoppling till Telenor (fd Tele2 nätet), normalt behövs därför ingen patchning ske (som kräver på platsen besök)

Uttaget finns i hallen (ofast sittandes nära telefonuttaget eller ovanför ytterdörren). Saknas uttag så är det ny kabeldragning som gäller, på egen bekostnad.
 
https://www.telenor.se/handla/bredband/

Nya Tele2 (ComHem)

från. 249 kr/mån (23/2/2023)

  • Nya Tele2 router nödvändig
  • Bärare - coax
  • Uttag i vardagsrummet 
  • Ev. dålig täckning i större lägenheter
  • Högre latency än övriga leverantörer
  • 1 router för Kabel -TV & Internet
  • Snabbt att komma igång med

Open Infra

från. 315 kr/mån  (23/2/2023)

  • Egen router accepteras
  • Bärare - koppar Cat-5 + fiberswitch
  • Samma uttag som Telenor (hallen)
  • Bra täckning i stora & små lägenheter
  • 10-15 olika tjänsteleverantörer
  • Väldigt låg latency
  • Oftast längst tid att koppla in

Telenor (fd Tele2)

från. 299 kr/mån  (23/2/2023)

  • Telenor router nödvändig
  • Bärare - koppar Cat-5 + koppar switch
  • Samma uttag som Open Infra (hallen)
  • Bra täckning i  stora & små lägenheter
  • Väldigt låg latency
  • Snabbt att komma igång med

Tele2 (f.d. ComHem) - Felsökning

Indraget sedan etableringen av föreningen.

Typiska fel för denna tjänst som vi har noterat är att modemet behöver startas om någon gång då och då.  Har man problem med räckvidden, vilket inte är så ovanligt om man bor i en av de större lägenheterna så kan man på egen bekostnad införskaffa homeplug-adapter, som går via eluttag - det kräver dock lite kunskap och hamnar oftast ur fas vid ev. strömavbrott vilket kräver ny konfiguration av homeplug-adaptrarna.
Man kan även söka på kända fel här:
https://downdetector.se/problem-storningar/com-hem/

Testa hastighet här:
https://www.speedtest.net/

Vid test av hastighet så görs det bäst med en vanlig nätverkskabel påkopplat direkt i bredbandsroutern. Har man WiFi, mobiltelefon, eller jobb VPN påslaget så kommer resultatet bli mycket lägre.

Open Infra  - Felsökning

Tillgänglig från år 2020.

Det absolut vanligaste felet för våra boenden, när Open Infra inte fungerar,  är att uttaget man har i hallen INTE är påkopplat till OpenInfra's fiberswitch. Inkoppling till OpenInfra kräver normal på platsen besök och ny patching.
I något enstaka fall så har en boende varit tvungen att införskaffa en CAT-6 kabel, för att kunna använda sin privata bredbandsrouter, pga störningar (interference), mellan router och uttag.

En viktigt punkt att komma ihåg är att Nya Tele2 tillhandahåller en egen tjänst via fd ComHem, men de förekommer även som tjänsteleverantör under Open Infra. Var tydlig vid en felanmälan hos din leverantör vad det är som gäller, för det är alltid tjänsteleverantören man ska anmäla till (var dock tydlig om ni har tjänsten via OpenInfra eller inte).

Testa hastigheten kan man göra här: 
https://www.speedtest.net/

Vid test av hastighet så görs det bäst med en vanlig nätverkskabel påkopplat direkt i bredbandsroutern. Har man WiFi, mobiltelefon, eller jobb VPN påslaget så kommer resultatet bli mycket lägre.

Telenor (f.d. Tele2) - Felsökning

Alla lägenheter fick under 2010 erbjudandet att fritt få f.d. Tele2 (numera Telenor) bredband indraget. De flesta lägenheterna accepterade detta och samtliga av dessa ska ha ett Tele2 markerat uttag i lägenheten (antingen i hallen bredvid telefonuttaget alternativt ovanför dörren). 

Normalt fungerar denna tjänst smärtfritt, vi har vid ett enstaka fall fått inrapportering på att ett uttag varit trasigt i en av lägenheterna  - vilket åtgärdades efter felsökning av leverantören. 

I någon enstaka fall så har en nyinflyttad inte haft ett uttag (p.g.a. att tidigare boende inte accepterat det initiala erbjudandet) -  man får då bekosta indragning själv.

Och vid  ett fall så hade en switch gått sönder.

Testa hastigheten kan man göra här:
https://www.speedtest.net/

Vid test av hastighet så görs det bäst med en vanlig nätverkskabel påkopplat direkt i bredbandsroutern. Har man WiFi, mobiltelefon, eller jobb VPN påslaget så kommer resultatet bli mycket lägre.

Vilket bredband passar just dig?

Vilket bredband som passar just dig beror på vilken typ av aktivitet du utför och hur många ni är i hushållet.
Vad man generellt bör tänka på är följande 5 huvudpunkter; Bandbredd, Gigabyte, Latency (latens), Fast/Mobilt Internet, Utrustning.

Bandbredd är viktigt när man gör flera parallella saker samtidigt, ex någon tittar på en HD-film via en "streamingtjänst", någon har videosamtal och någon tittar på YouTube, och när flera personer gör en massa med saker samtidigt så behöver man mer bandbredd. Hög bandbredd innebär dock INTE att man har snabbt internet. Det är nästan aldrig ekonomiskt försvarbart att ha 500Mbps i bandbredd om man är själv i hushållet.

Gigabyte är oftast endast viktigt när man kör mobilsurf eller har en 4G/5G router installerad. Det finns oftast en hård begränsning på antalet Gigabyte man kan förbruka vid ett mobilt abonnemang som använder sig av 4GB/5GB, notera att fast internet saknar dessa restriktioner. 
Hur lång 1 GB surf räcker, beror på aktiviteterna ovan. Du kan fort "förbruka" 1GB surf om man lyssnar på Spotify via mobilnätet på några timmar.

Latency (latens) är viktigt för de som spelar vissa typer av spel - det är fördröjning i fråga, de som e-sportar vill gärna att fördröjningen är max 5-10ms, eller mindre. När det gäller snabbhet kan man säga att Fiber har generellt sätt mycket lägre latency and vanlig koppar eller coaxial kabel. Därmed, om övrig utrustning tillåter det, så är Fiber ALLTID snabbast, vid samma bandbredd.

Mobilt Internet är sällan fördelaktigt (om man surfar dagligen). Har man ett 4G/5G abonnemang så har de oftast en begränsning innan man slår i taket. Sådana begränsningar saknas normalt i de vanliga fasta abonnemangen. Ibland tar det mobila bredbandet slut väldigt fort, eller hur? Kom ihåg att när man uppdaterar sin dator, eller mobiltelefon, surfplattor etc så kan det gå åt flera hundra Megabyte. Har du 3-4 enheter som behöver uppdateras och varje uppdatering kräver 200-400MB, så kan du nå 1GB förbrukning inom loppet av några minuter. 
Även om kostnaden för abonnemanget är (initialt) lågt så är det väldigt ofta man måste köpa till extra data. Tittar man på film via ett mobilt bredband så glöm inte att ställa om till lägsta upplösning för att förbruka mindre mängd data.

Utrustning - utrustningen är viktig speciellt för den som väljer en egen bredbandsrouter. Väljer man Tele2 eller Telenor, så har de kvalitativa bredbandsroutrar som ska klara av den bandbredd som de säljer via sin tjänst. De flesta gamla bredbandsroutrarna klara inte av mer än 100Mbit/sek, gamla nätverkskort likaså. Kör man trådlöst så får man förutsätta ett prestandatapp, bara för att routern klarar av att skyffla data fort, så innebär det inte att datorn klarar av det eller dess nätverkskort. Om man är intresserad av de högre hastigheterna +300Mbit /s så rekommenderar vi att ni pratar med någon IT kunnig som kan bekräfta ifall er övriga utrustning är lämplig. 
För er som bara surfar och gör bankärenden så räcker det med de absolut lägsta hastigheterna (ned och uppladdning spelar mindre roll) 

Att rekommendera för er som jobbar hemma och har videosamtal är att införskaffa ett abonnemang på runt 100-200Mbit/s i ned och uppladdning
(både ned och uppladdning är viktigt för videosamtal) och de kan oftast konsumera rätt mycket bandbredd beroende på
vilket typ av web kamerainställning man har (ex högupplösning) etc.

Men om du vill ha det bästa? Faktum är att det sällan finns någon anledning att införskaffa hastigheter över 300-400Mbit per sekund, utan då kanske det handlar om väldigt unika specialfall. Om man ändå vill ha den absolut högsta bandbredden och det snabbaste (låg latency) så är det viktigt att man har en utrustning som klarar detta. Det kan vara alltifrån en egen router (behöver vara en premium variant som kostar oftast över 2,000kr), man behöver ha WiFi på 5GHz nätet och kör man trådat bör man tänka på att ha CAT-6 /CAT5e kablar etc.

Uppdaterat: 2024-04-08